UAE

[Event] ‘Contrast’ – A Photography Exhibition Puts the Focus on UAE at The Ajman Palace

invitation

Ahmed al kaabi, hope

Firoze Edassery, 'Colours of the Souq'
Kevin J. Larkin , 'Marhaba'

Maitha bint khalid, they were here

“تناقض” – معرض جماعي للتصوير يركز الضوء على الوجه المتغير دوما

للإمارات العربية المتحدة في فندق القصر – عجمان

 

          جيل جديد من المصورين اجتمع معا لعرض “المرئي والخفي” من الجمال في الإمارات العربية المتحدة مع التركيز على عجمان وذلك في معرض يستضيفه فندق القصر – عجمان خلال الفترة من 26 مارس إلى 16 أبريل. يتم تنظيم المعرض تحت رعاية سمو الشيخ محمد بن فيصل القاسمي. يحمل المعرض العنوان المناسب تماما “تناقض” ويرصد قلب الوجه الدائم التغير للإمارات مع مزيج عشوائي من الصور تتراوح من صور للشارع إلى المشاهد الطبيعية، البرية، الوجوه والعجائب المعمارية.

 

          يقول لوران أ. فوافنيل، المدير التنفيذي، أتش ام أتش – هوسبيتاليتي مانجمانت هولدينجز التي تدير فندق القصر – عجمان،: “نحن سعداء فعلا باستضافة هذا المعرض الرائع. الفكرة كانت توفير منبر للمصورين المحليين الذين حولوا آلات تصويرهم باتجاه الإمارات العربية المتحدة ليستخرجوا الكثير من الوجوه المبهرة للدولة – بعضها نعرفه بالفعل والبعض الآخر نادر إلى حد كبير. هؤلاء المصورون مستكشفون بالأساس يحملون كاميراتهم ويجولون الإمارات بحثا عن غير التقدير، يلتقطون نبض الدولة، جمالها الطبيعي، عمارتها المبهرة، حكاياتها اليومية، الحياة .. هناك الكثير من المفاجآت ونأمل أن يجد زوار المعرض الصور مثيرة للإهتمام”.

 

          هناك أكثر من 60 صورة معروضة في فندق القصر – عجمان قدمها 13 مصورا، كل منهم يتنافس لجذب اهتمامكم، ولكن ربما تجد ذهنك حائرا بشكل دائم – متسائلا حول النطاق المتسع لكل هذه المجموعة. بعض اللقطات شديدة التأثير وتثير الفكر بينما صور أخرى مجرد انطباعات صريحة.

 

          تستخدم المصورة الإماراتية ميثاء بنت خالد التصوير لتوصيل رسالة إلى العالم. وهي تركز في صورها على رموز تعكس أصالة وتراث الإمارات العربية المتحدة بكل أشكالها وكذلك البيئة المحلية. وهي تؤكد أن: “التصوير لغة عالمية لا تحتاج إلى ترجمة وهي أفضل طريقة للتعبير عن أفكاري”.

 

          إذن، ما مدى دور التكنولوجيا في التصوير اليوم؟ يقول كيفين ج. لاركن، المصور الأمريكي الحر المقيم في دبي، إن: “التكنولوجيا ضرورية لكنها ليست شرطا كافيا لصور جيدة. اليوم، التكنولوجيا الرقمية أحدثت ثورة في التصوير. ومع ذلك، على الرغم من أنه أصبح أسهل بكثير أن تلتقط صورا خالية من أي عيوب فنية (من حيث الضوء والتركيز)، إلا أنه لا زال من الصعب أن تلتقط صورا مرضية من حيث جمالها بنفس قدر الصعوبة في عصر الفيلم والكيماويات”.

 

          وحول موضوعات صورها، تقول كاترينا سمولديريفا، الفنانة الروسية التي تقيم وتعمل في دبي،: “عندما أقوم بالتصوير، ارى حياة. ليست لدي صور في رأسي .. لا أشعر بالقلق حيال كيف ستبدو الصورة. أنا أدع النتيجة تأتي كما يكون. الأمر لا يتعلق بالتقاط صورة لطيفة. هذا أمر أي شخص يمكنه أن يحققه. إنه التقاط الحياة كما تحدث”.

 

تناقض: “المرئي والخفي” في فندق القصر – عجمان: 26 مارس إلى 16 أبريل 2014

مواعيد المعرض: على مدار الساعة

كل الصور سوف تكون معروضة للبيع

 

 

المصورون المشاركون

 

ميثاء بنت خالد

ميثاء بنت خالد مصورة من الإمارات العربية المتحدة، تعلمت لغة الضوء منذ طفولتها. ولديها عضويات متعددة محلية وعالمية، خاصة رابطة الإمارات للتصوير والاتحاد الدولي لفن التصوير. كما فازت بعدة ألقاب مثل فنانة الاتحاد الدولي لفن التصوير بالإضافة إلى حصولها على ائزة أفضل مصور إماراتي عام 2011. فازت ميثاء بالعديد من الجوائز المحلية والعالمية وعرضت صورها على المستويين المحلي والدولي. قامت بعدة مشروعات تصويرية بالتعاون مع شركات مختلفة ومؤسسات في الدولة. أقامت أول معرض شخصي تحت عنوان “رموز الأصالة” عام 2010.

 

أحمد الكعبي

التقظ المصور الإماراتي أحمد الكعبي العدسات عام 2006 ومنذ ذلك الحين فاز بعدد من الجوائز المهمة بالإضافة إلى العديد من شهادات التقدير على صوره المذهلة. يعشق أحمد فن الضوء، ويساهم في تطوير الهوية الوطنية.

 

كيفين ج. لاركن

كيفين ج. لاركن مصور أمريكي مستقل مقيم في دبي، الإمارات العربية المتحدة. قبل أن يصل إلى دبي، عمل كمصور مستقل في واشنطن، العاصمة، ومدينة نيويورك، حيث كان يغطي الأنباء، السياسة والرياضة. بعد عشر سنوات عمل خلالها كمصور، تحول ليعمل كمحرر للصور في صحيفة نيويورك تايمز على مدى اثنتي عشرة سنة. انتقل إلى أبو ظبي عام 2008 ليساعد في إطلاق صحيفة “ذا ناشيونال” حيث عمل محررا للصور لمدة خمس سنوات. كيفن عاد مؤخرا للتصوير المستقل، حيث افتتح “كيفين ج. لاركن” في دبي في العام الماضي. ويقول: “هدفي أن أخصص وقتي من أجل الشيئين اللذين أعشقهما في حياتي: التصوير والإبحار”.

 

جو كيرني

جو كيرني صحفية فيديو ومصورة بريطانية مقيمة في دبي. تستمتع بتصوير السفر والبورتريه، وتلعب الألوان القوية دورا رئيسيا في عملها. ومنذ أقامت في الإمارات العربية المتحدة وهي تصور التقاليد والثقافة المحلية. صورها المعروضة عبارة عن لوحات للداو القديم الذي لا يزال يبحر في الخليج. وتقول جو: “على السطح أصبحت دبي مدينة عصرية حديثة وكبيرة لكن إذا خدشت السطح يمكنك أن تجد بعضا من التقاليد القديمة.”

 

كاترينا سمولديريفا

كاترينا سمولديريفا فنانة روسية تعيش وتعمل في دبي، الإمارات العربية المتحدة. تستخدم في أعمالها السيراميك والفخار واهتمامها الأول ينصب على النحت التصويري. وقد مثل التصوير جانبا مهما للغاية في عملها لأنه يمنحها نظرة عميقة إلى كل المشاعر الإنسانية. وكانت نتيجة تجوالها في شوارع الإمارات العربية المتحدة أن الصور المقدمة في المعرض تكشف عن نظرة شخصية تماما للدولة. المدن، حيث يلتقي ويعيش معا أعداد كبيرة جدا من الناس، تعتبر أماكن مبهرة فعلا وجانبها الخاص، الإنساني هو ما تريد كاترينا أن تكشف عنه في عملها. كاترينا تقوم بالتدريس في مركز دبي الدولي للفنون.

 

فينسان ميسيليه

ولد فينسان ميسيليه في كورترييك، بلجيكا يوم السادس من أكتوبر 1967 وهو فنان علم نفسه بنفسه وشديد العشق لفنه. بدأ الرسم في مايو 2006، وهو يرسم من قلبه وروحه مع بعض موسيقى الجاز في الخلفية. وطبقا للحظة التي يعيشها أو مزاجه، فإن بعض الموسيقى الأخرى يمكنها أن تثير إلهامه للعمل. في مارس 2011، قرر أن يبيع مكتبه، لجمع النقود الذي أنشأه عام 1992، واختار أن يكرس نفسه لعشقه الحقيقي .. الفن!

 

في نوفمبر 2011، أصبح عضوا في “مركز دبي العالمي للفنون” حيث قام بعرض أعماله كما احتفظ بستوديو الفن الخاص به. في أبريل من العام نفسه، قام بعرض أعماله في مدينة نيويورك، في جاليري برودواي. وقد طور أسلوبه الخاص مطلقا عليه اسم “ميريديانيزم”. يستخدم فينسان سكين لوحة الألوان وفي أعماله فإن الخطوط الرأسية والأفقية ترمز إلى خطوط طول العالم. يستخدم فينسان ألوان الأكريليك، وأحيانا يجمعها مع الخشب، الفوم وغيرها من المواد. كما بدأ الفنان خطا جديدا للضيافة الأعمال، مفهوما، يمزج بين صوره الخاصة، وفي الوقت نفسه يلقي الضوء على التفاصيل في لوحاته الخاصة. الجياد، المباني التاريخية، الطيور، السيارات والرياضة إلخ كلها مصدر إلهام له!

 

أقام فينسان معارض في نيويورك، دبي، باريس، بروكسل، براج، ين هاج، أمستردام، باري، برشلونة كما طلب في برلين، لوس أنجلوس، باليرمو، ميلانو، لاس فيجاس، تورونتو، فيرينز، لشبونة والدار البيضاء. كما ظهر الفنان في عدة كتب، مثل: “أساتذة معاصرون 2012″، فنانو العالم المهمون 2013″، “اي سيجنالاتي”، “ارتيستي” و”الفنانون العالميون المعاصرون”. كما يقوم فينسان بأعمال خاصة بطلب من العملاء.

 

فيروز الدسري

فيروز الدسري هوايته التصوير وقد علم نفسه بنفسه. تدريبه الرسمي هو كمصمم جرافيك ومطور للمالتيميديا، خاصة للإنترنت. يؤمن بأن هناك تناغم أكيد بين مجالي التصوير والتصميم الجرافيك. “أفكر في صوري كأنها تدريب ابداعي، نشاط للذهن والجسم، من أجل فهم

أعمق وأوسع لعالمي وذاتي من خلال عملية صنع الصور وتفكيري الخاص أثناء عملية الإبداع”.

 

هاني جي.

هاني ج. مصور سوري / لبناني يعيش في دبي منذ ثمانية أعوام. كان هاني شديد الحماس لتعلم وإتقان مهارات وتقنيات التصوير الرقمي. وهو حاليا يقوم بالتجريب في مجالات مختلفة من التصوير (الطبيعة، البورتريه، الفنية إلخ)، ومع ذلك يقول: “لاحظت أني أميل إلى التصوير أكثر بعدسات الأبيض والأسود”.

 

تور سيدل

تور سيدل فنان عالمي يعمل ويعرض أعماله، يعيش في برلين ودبي. بعد أن أنهى دراساته من جامعة الفن برلين فيسينسي وحصل على البكالوريوس من جامعة برلين، سافر كثيرا إلى أوروبا، آسيا والشرق الأوسط. تور سيدل متخصص في التصوير لكنه أيضا يعمل على المنشآت. ويقول: “في الوقت الحالي، أعمل على كتاب حول دبي سوف تنشره دار النشر العالمية هاتج – كانتز” في خريف 2014.

 

تور سيدل شارك في عدد كبير من المعارض “متحف تشاريتي برلين | معرض منفرد، كوبفرستيخكابينيت درسدن، معرض جماعي | دريسدن ، في برلين، تابلوس، معرض صور | فردي برلين، “هوية” الربع الخالي” دبي، معرض جماعي | اكتيف روم، دبي، جاليري كوبوس برلين، معرض فري| برلين، اربت باري، جاليري، الربع الخالي، دبي | معرض جماعي، باريس “مغلقة بإحكام” باريس ” دبي، معرض فردي | دبي.

 

عمرو النبتاوي

عمرو النبتاوي مهندس عمل جانبا من الوقت كمصور خلال السنوات العشر الماضية.

 

لال نالاث

لال نالاث ولد في تيروفانانثابارام، كيرالا. تخرج عام 1992 من كلية الفنون الجميلة الشهيرة متخصصا في الفن التطبيقي. التصوير عمل لا يشغل كل وقته. وصل نالاث إلى دبي عام 1992 وعمل في مجال الدعاية. التصوير كان مجرد عشق وأصبح مصورا شديد الجدية مؤخرا. الآن لم يعد التصوير مجرد هواية يعشقها بل مهنة أيضا. يدير نالاث حاليا شركته الخاصة في دبي “تريكواس”. ومن حيث التصوير، فإنه يقوم بالكثير من الصور الصناعية، تصوير الطعام، تصوير المنتجات، المناظر الطبيعية والبورتريه. وقد نشرت صحيفة جالف نيوز أكثر من 50 صورة من صوره في قسم صورة القاريء اليوم.

 

سريرانج سريدار

سريرانج سريدار يعمل في دبي منذ 23 عاما كمدير- الإدارة والموارد البشرية. ويقول: “أنا مصور هاو وأحب السفر، التقاط المناظر الطبيعية، الطبيعة وحياة الشارع. التصوير يجعلني أرى الأشياء بشكل مختلف وفني. لقد أعطاني نظرة عميقة للإعجاب بجمال الطبيعة ومن حسن حظي أن أشعر بالسعادة كل مرة أشاهد فيها الشروق أو الغروب أو أقف متعجبا أمام الغيوم. استخدم كاميرا كانون 5 دي مارك 2 وكانون 24 – 70، وعدسات يو اس أم 2 أل 10-35.

 

 

سونيل تي في

سونيل تي في محاسب حسب المهنة ومصور وفقا لهوايته التي يعشقها، يحب التصوير وكل ما يحمله. ويقول: “أحب أن ألتقط الحقيقة كما هي للحياة اليومية، الجمال الهارب من اللحظات المهمة وأنبهر بالتكوين المتوازن وألعب بالضوء والظلال والأشكال في الصور. أبذل قصارى جهدي لكي ألتقط كل صورة وهذه الحقائق في ذهني. يمكنك أن تجني على الفيسبوك / سونيلتيفي

 

للمزيد من المعلومات حول الفندق، رجاء زيارة الموقع: http://www.TheAjmanPalace.com 

 

‘Contrast’ – A Group Photography Exhibition Puts the Focus on

the Ever-changing Face of the UAE at The Ajman Palace

A new generation of photographers will come together to showcase the ‘Seen and Unseen’ attractions of the UAE with a focus on Ajman at The Ajman Palace from March 26 to April 16. The exhibition is organized under the Kind Patronage of H.E. Sheikh Mohammed bin Faisal Al Qassimi. Aptly titled ‘Contrast’, it captures the heart of the ever-changing face of the emirates with a random mix of images ranging from street photography to landscapes, wilderness, portraits and architectural marvels.

Laurent A. Voivenel, CEO, HMH – Hospitality Management Holdings that manages The Ajman Palace, said: “We are truly excited to host this fascinating exhibition. The idea was to offer a platform to local photographers who turned their cameras on the UAE to bring out many striking facets of the country – some that we have already known and others quite rare. These are essentially explorers with cameras who roved the emirates in search of the unusual, capturing the country’s tempo, its scenic beauty, its spectacular architecture, its myriad everyday dramas, life… There are plenty of surprises and we hope visitors to the show would find the shots interesting”.

There are more than 60 photographs on display at The Ajman Palace produced by 13 photographers, each vying for your attention, but you may find your mind constantly wandering – and wondering at the sheer range of it all. Some of the snaps are extremely intense and intellectually stimulating while others are just candid impressions.

Emirati photographer Maitha bint Khalid uses photography to convey a message to the world. She focuses in her photographs on symbols that reflect the authenticity and heritage of the UAE in all its forms and the local environment. According to her: “Photography is a universal language that needs no translation and it’s the best way to express her thoughts”.

So how much of a role does technology play in photography today? Kevin J. Larkin, an American freelance photographer based in Dubai, said, “Technology is a necessary, but not a sufficient, condition for good photographs. Today, photography has been revolutionized by digital technology. However, although it has  become much easier to take photographs that are technically flawless (in terms of exposure and focus), it is just as difficult to capture aesthetically satisfying images as it was in the age of film and chemicals”.

Talking about her subjects, Katerina Smoldyreva, a Russian artist who lives and works in Dubai, said, “When I am photographing, I see life. I don’t have pictures in my head… I don’t worry about how the picture is going to look. I let that take care of itself… It is not about making a nice picture. That anyone can do. It is just capturing life as it happens”.

 

Contrast: ‘Seen & Unseen’ at The Ajman Palace: March 26 to April 16, 2014

Exhibition Timings: Round the clock

All photographs will be for sale

 

Participating Photographers

 

Maitha bint Khalid

Maitha bint Khalid, a photographer from United Arab Emirates, learned the language of light since childhood. She has many local and international memberships, most notably the Emirates Association of Photography and the International Federation of Photographic Art. She also won many titles such as AFIAP Artist “Federation of International Art Photography” in addition to receiving the award for best Emirati photographer in 2011. She has won numerous local and international awards and displayed images on the local and international level. She did lots of photographic projects in collaboration with different companies and institutions in the state. Established the first personal exhibition entitled symbols of authenticity in 2010.

Ahmed Al Kaabi

Emirati photographer Ahmed Al Kaabi picked up the lens in 2006 and has since won a number of prestigious prizes as well as several certificates of appreciation for his amazing photographs. Lover of light art, he contributes to develop the national identity.

Kevin J. Larkin

Kevin J. Larkin is an American freelance photographer based in Dubai, UAE. Before arriving in Dubai, he worked as a freelance photographer in Washington, D.C. and New York City, covering news, politics and sports. After ten years working as a photographer, he worked as a photo editor for The New York Times for twelve years. He moved to Abu Dhabi in 2008 to help launch The National newspaper, where he worked as a photo editor for five years. Kevin has recently returned to freelance photography, opening Kevin J. Larkin in Dubai last year. He says, “My goal is to devote my time to my two great passions, photography and sailing”.

Jo Kearney

Jo Kearney is a British video journalist and photographer based in Dubai.  She enjoys doing travel and portrait photography, with strong colour playing a major theme in her work.  Since being based in the UAE she has been photographing local traditions and cultures.  Her exhibited canvas photos are of sections of the old dhows that continue to sail in the Gulf.  “On the surface Dubai has become a big brash modern city but scrape the surface and you can still find some of the old traditions”, says Jo.

Katerina Smoldyreva

Katerina Smoldyreva is a Russian artist who lives and works in Dubai, UAE. She works with ceramic clays and her main interest is figurative sculpture. Photography has been a very important part of her work for it gives an invaluable insight into the full spectre of human emotions. The result of wandering the streets of the UAE, the photographs presented at the exhibition uncover a very personal view of the country.  The cities, where so many people meet and live together are truly fascinating places and it is their private, humane side that Katerina wants to reveal in her works. Katerina teaches at the Dubai International Art Centre.

Vincent Messelier

Born in Kortrijk, Belgium, on 6th October 1967 Vincent Messelier is a completely self-taught artist who’s very passionate about his art. He started painting in May 2006 paints from his heart and soul with some jazzy music on the background. Depending on the moment or his mood, some other music can also inspire his work. In March 2011, he decided to sell his cash-collecting office, he had started up in 1992 and chose to live his real passion… Art!

In November 2011, he became a member of “Dubai International Art Center” where he exhibited his works and also kept his own art studio. In April that year, he exhibited in New York City, at the Broadway Gallery. 
He developed his own style, called “Meridianism”. 
Vincent uses pallet knives and in his artwork, vertical and horizontal stripes and lines refer to the worlds’ meridians. He uses acrylics, sometimes combined with wood, foam or other materials. The artist also started a second line for hospitality and business, a concept, blending his own photographs, while projecting on details of his own paintings. 
Horses, historical buildings, birds, cars, sports… They all inspire him!

He exhibited in New York, Dubai, Paris, Brussels, Bruges, Den Haag, Amsterdam, Bari, Barcelona, and has also been asked in Berlin, Los Angeles, Palermo, Milan, Las Vegas, Toronto, Firenze, Lisbon and Casablanca. The artist also appeared in several books, as there are ‘Contemporary Masters 2012’, ‘Important World Artists 2013’, ‘I segnalati’, ‘Artisti’, and ‘International Contemporary Artists’. He also works on customer demand.

Firoze Edassery

Firoze Edassery is a self-taught hobby photographer. His formal training is as a Graphic Designer and Multimedia Developer, specifically for web. He believes there’s certainly synergy between the fields of photography and Graphic designing. “I think of my photography as a creative practice, an activity of mind and body, to engage in a deeper and wider understanding of my world and myself through the making of images and my own reflection on my processes”.

 

Hani J.

Hani J. is a Syrian/Lebanese photographer living in Dubai for the past 8 years. He has been very enthusiastic to learn and master the skills and techniques of digital photography. He is currently experimenting different areas of photography (Landscapes, Portraits, Artistic, etc.); however, he says, “I noticed that I have a tendency to shoot more Black & White scenes”.

 

Tor Seidel

Tor Seidel is an international working and exhibiting artist, who lives in Berlin and Dubai. After completing his studies from Art-University Berlin-Weissensee and Free University Berlin Philosophie (M.A.), he travelled extensively in Europe, Asia, and the Middle East. Tor Seidel is specialized in photography, but also works on installations. He says, “Currently I am working on a book about Dubai by the international publisher Hatje-Cantz that comes out Fall 2014.”

Tor Seidel has participated in a number of exhibitions Medizinhistorisches Museum Charité Berlin | Solo Show; Kupferstichkabinett Dresden, Group Show | Dresden; “Der Schmerz der Archivare” Galerie Berlin Weekly Solo Show | Berlin; “Song to the Siren” | Tableaus | Gal. Photo-Edition | Solo Show | Berlin; “Identity” Gallery “The Empty Quarter” Dubai | Group Show | Dubai; “Aktive Räume” | Galery Cubus-M Berlin | Solo Show | Berlin; ART PARIS | Gallery “The Empty Quarter” Dubai | Group Show | Paris; “Hermetically” Gallery J+A Dubai | Solo Show | Dubai

Amr Anabtawi 

Amr Anabtawi is an architect and part time photographer for the past 10 years

Lal Nallath

Lal Nallath was born in Thiruvananthapuram, Kerala. He graduated in 1992 from renowned College of Fine Arts, Thiruvananthapuram specializing in Applied Arts. Photography was a part of curriculum. Landed in Dubai in 1992 and worked in Advertising Field. Photography was just a passion and became a very serious photographer only recently. Now photography is not only just a passion but profession too. Currently running his own company “TREKOIS” in Dubai. Photography wise does a lot of Industrial shoots, Food photography, product photography, Landscapes and Portraits. Gulf News Newspaper had published his more than 50 pictures in the Reader picture of the day section.

 

Sreeranj Sreedhar

Sreeranj Sreedhar has been working in Dubai for the past 23 years as Manager – Administration & HR. He says, ” I am a hobbyist photographer and love travelling and capturing environmental portraits, landscapes and street life. Photography makes me see things differently and artistically. It has given me the insight to admire the nature’s beauty and have the blissful state of feeling every time I witness a sunrise or sunset or stand and wonder at the clouds. I use a Canon 5D Mark II and Canon 24-70 and 16-35 USM II L series lenses.

Sunil TV

Sunil TV is an Accountant by profession and a photographer by passion, who absolutely  loves photography and everything that comes with it. He says, “I love to capture the raw reality of everyday life, the fleeting beauty of those in-between moments and much fascinated  by the balanced compositions and play of light shadows & shapes in images. I do my very best to take every picture with that in mind. You may find me on facebook/suniltivi

For more information about the hotel please visit http://www.TheAjmanPalace.com

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s